Nieuws sinds 1893

Klik op een jaartal

1880-1890

In 1885 was Monte Vista de oude naam van de huidige regio Sunland. Het grote stuk land in deze regio zorgde ervoor dat Sunland de grootste fruitboomgaard in de regio Los Angeles werd. De hele natie wil citrusvruchten uit Californië en treinen leveren de goederen voor een goede prijs. Felgekleurde kratten met afbeeldingen van het mooie westen helpen de promotie zowel de citrus als de staat.

De omvang van de citrusteelt groeit. Meer dan 40.000 hectare grond wordt er nu voor gebruikt, waar het een paar jaar geleden nog 3.000 was. Citrus begint snel de economische basis te worden voor de Golden State, en het zal een van de weinige echte exportproducten zijn de komende jaren. Maar mindere tijden komen eraan.

1891

Groothandelaren besluiten om de telers pas te betalen als de vruchten zijn verkocht. Ook nemen de telers alle risico op zich, en maken de handelaren de meeste winst. De tijden zijn zwaar voor de telers, uitgaven zijn groter dan inkomsten en het ziet er naar uit dat de komende jaren rode cijfers hun boeken zullen domineren.

1893

29 Augustus is de datum waarop de onafhankelijke telers besluiten zich samen te voegen en de Southern California Fruit Exchange op de richten. Jaren later zullen zij bekend staan als Sunkist Growers.

1900

De efficiëntie van de lopende band vindt ook zijn weg naar de pakkethuizen. Innovaties in het productieproces zorgen ervoor dat de citrusvruchten makkelijker kunnen worden verdeeld als het gaat om grootte en kwaliteit. Ook het wassen en waxen wordt zo geautomatiseerd.

1905

Met een aantal van 5.000 telers, vertegenwoordigt de associatie 45% van de Californische citrustelers. Het is tijd voor een nieuwe naam die het draagvlak van de hele staat vertegenwoordigd: The California Fruit Growers Exchange.

1906

In 1906 werd voor het eerst de benaming Sunland gebruikt door de Los Angeles Times, in plaats van Monte Vista.

1908

Het reclamebureau van de Sunland Exchange, Lord & Thomas, creëert een nieuwe naam om te gebruiken in reclamecampagnes. In april van dit jaar wordt het merk Sunkist gedeponeerd en gebruikt voor de hoogste kwaliteit sinaasappels.

1912

Vroege ontwikkeling van het dorp Tujunga. De gebouwen liggen tussen Foothill Boulevard, Commerce Avenue en de Tujunga kloof. Donor: Mary Louise Eberhardt. Zwart-wit fotografie. 1912

1917

Het dorpje Tujunga in de eerste fase van ontwikkeling. Fotograaf: J. MacVine. Zwart-wit fotografie, 1917

Jaren ‘20

In het begin van de jaren ’20 werden voor het eerst sinaasappelen en citroenen per schip direct vervoerd naar Londen via het Panama Kanaal. Het merk bleef groeien en in 1968 werd de merknaam ‘Sunland Quality Juices’ geïntroduceerd. In 1923 had Sunland ongeveer 2.000 inwoners. De glooiende heuvels van wat vroeger Monte Vista was, werd nu de plek waar wijngaarden werden gepland voor tafeldruiven. De enige industrie in het dorp, een conservenfabriek, was gespecialiseerd in het verpakken van olijven van de bomen in de regio.

Het grootste deel van wat vandaag Sunland is werd door de stad Los Angeles geannexeerd op 4 augustus 1926. Vervolgens werd op 23 juni 1927 een verkiezing gehouden voor het gebied Tujunga, dat bijna even zo groot was. Tujunga werd na de stemming ook geannexeerd en de regio Sunland-Tujunga was een feit.

 1922 – De reclame champagne van dit jaar richt zich op de vele voordelen van vitamine C in citrusvruchten.

Vroege ontwikkeling van het dorp Tujunga. Fotograaf: J. H. Lamson. Donor: Al en Virginia Heath-Runyon. Zwart-wit fotografie. 1920

Jaren ‘30

Olieverf schilderij door S. Toyra, gedateerd februari 1933. Fitzgerald Ranch bestond tussen 1909 tot de late jaren ’50 en is nu de Seven Hills huisvesting in Sunland/Tujunga.

Jaren ‘40

Sunland en Sunkist reclames in Californië, VS

De vallei aan de Foothill Boulevard. Op deze ansichtkaart staat geschreven: “Gezien vanuit de Sunland Boulevard en Fenwich. Dit is de plek die bekend stond als een van de gezondste regio’s op aarde. Gemaakt circa de jaren ’40.”

Jaren ’50

Panoramisch perspectief van de snelle ontwikkeling van de huisvesting in de Sunland/Tujunga regio in de San Fernando valley in de midden jaren ’50. Zwart-wit fotografie. 1950-1959

Snelle ontwikkeling van de San Fernando Valley en het commerciële centrum van Tujunga na de Tweede Wereldoorlog. Zwart-wit fotografie. 1951

Nu

Sunland heeft goede ontwikkelingen gemaakt met in de nabijheid verschillende attractieparken zoals Hollywood.

Voor verkoopadressen kunt u met ons contact opnemen via ons contactformulier.